Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Platyna
#1
Ostatnio dostaje sporo zapytan odnosnie wyrobow z platyny, wiec zglebiam temat. 
W jakich stopach platyny pracujecie? Stop przygotowujecie samemu czy kupujecie(gdzie) gotowy material?

Wiekszosc literatury wychwala stop 900PtIr ze zwgledu na kolor, twardosc, latwosc obrobki, bla bla bla takie tam. W US platyna cechowana jest od min 950 wiec wyroby wg "ich urzedu probierczego" czy co oni tam maja nie sa z platyny. W Naszym Pieknym Bagnie nad Wisłą urzad probierczy rozpoznaje stopy platyny jako 999, 950 i 850. Takze jesli bede pracowal w 900PtIr ocechowany zostanie jako 850 - tak na pawde w dupie mam to co oni tam przybijają - ważne jest z jakiego stopu faktycznie zostal wykonany przedmiot. Wiec aby "pozostac w zgodzie z UP" i nie tlumaczyc klientowi ze go oszukujesz mozna stosowac stopu 950PtIr ktory tez jest dobry ale nie jest juz tak twardy jak 900.

Innym stopem ktory podobno jest bardzo popularny jest 960PtCu(lub 950 jak kto woli). Dobre wlasciwosci mechaniczne, dobry kolor(chociaz podobno ciemniejszy niz z Irydem), nizsza cena. Niby ma nizsza twardosc i odpornosc na "wycieranie" niz 900PtIr, w sumie podobny do 950 irydowej tylko inny kolor.

Stopy z Kobaltem, Węglikiem raczej odpadaja. Ruten podobno bardziej do obrobki skrawaniem sie nadaje. Sa jeszcze stopy ze złotem(nie wiem co o nich myslec - na papierze wygladaja dobrze) i z Palladem te niestety sa bardzo miekkie.

WIadomo - mozna jeszcze zrobic stopy troj i wiecej skaldnikowe.

Chetnie poslucham co macie do powiedzenia w tej kwestii.
Odpowiedz
#2
Szczerze ci powiem że pytasz o wszystko i o nic , stop z palladem wg. mnie nie jest miękki a średni lubie go bo daje o wiele jaśniejszy kolor , lubie też stop z czystym srebrem do np.pełnej oprawy jest łatwiejszy i szybszy niż z irydem który jest pomieszaniem kurwy z mułem i toną sprężyn choć 2 razy robiłem na nim oprawe w łapkim i mi to nie odpowiada bo tracisz dużo czasu i wyczucie w ręku , jest jeszcze miedz która nie zmienia koloru tylko trochę twardość ale szału nie ma wolę srebro , z topieniem mam tylko jedną radę top na dwa tygle i dodawaj do platyny , nie rób po kilka razy z odpadu oddawaj od razu do rafinacji i od nowa na jeden raz .Pamiętam kiedyś w firmie było potrzeba kilka koronek pod kamienie , chłopaki odlewali ze starych rdzeni wyszła jakaś masakra z morkami poutleniana nie do obróbki , przyjechał jakiś magister od stopów i powiedział że tak może być z platyną na drugi raz . Nie wiem czy to prawda czy wina ligury robiliśmy wtedy na jakiś włoskich ale firmy nie pamiętam w każdym razie typ powiedział żeby robić na srebrze i nie kombinować bo nikt diamentów na co dzień nie nosi a srebro daje ładny kolor i jest plastyczne  Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin
Odpowiedz
#3
Nie wiem gdzie pracowales i na jakich stopach, jakie panowaly tam zasady i czy ludzie tam posiadali wiedze na temat stopow platyny. Powszechnie wiadomo, ze platyna wymaga czystosci inaczej robia sie jaja. Pozatym Nie wolno mieszac stopow, nie uzywac acetylenu i duzo duzo innych roznych zasad. Moze te rdzenie byly z kobaltem ktory przy topieniu na powietrzu utlenia sie? Malo szczegolow, duzo niewiadomych.
Spotkalem wielu złotnikow ktory robili w platynie jak w złocie i mowili, ze platyna to gowno. A bylo tak bo nie znali wlasciwosci stopow ani jak z nimi postepowac. Stąd problemy. Ale nie o tym mowa...
Znalazlem wykres twardosci stopu platyny z roznymi dodatkami i faktycznie srebo wypada tam dosc dobrze - minimalnie gorzej niz miedz. Dobrze ze o tym srebrze wspomniales poniewaz w ksiazkach nie ma zadnej wzmianki o stopach platyny ze srebrem.

Bardzo ciekawe porownanie uzyles do opisania stopu platyny z irydem Uśmiech Rozumeim, ze o wiele latwiej pracuje sie w miekkich stopach ale trzeba tez brac pod uwage ze miekkie stopy "ciezej" sie poleruje. Poza tym stop dobry do pracy w nim nie koniecznie jest dobry dla klienta - chodzi o wytrzymalosc, odpornosc, twardosc itp.

Polskie prawo probiercze jest bez sensu. Wg niego jedyne sluszne stopy platyny to proby 999, 950 i 850. Jednakze jest zapisaek:

(...) 2. W wyrobach platynowych wykonanych ze stopu, w którym obok platyny występuje iryd, osm, rod lub ruten, jako zawartość platyny przyjmuje się łączną zawartość tych metali.(...)

czyli jesli mam stop np 950Pt50Ir zostanie oznaczony jako 999? Bez sensu. Ok metale z grupy platynowcow no ale taki stop bedzie czym innym niz czysta platyna, zas zostanie w ten sposob ocechowany.
Odpowiedz
#4
Rozmarzony Ja nie topiłem tego , pracuje jako zakuwacz więc piszę Ci o tym w czym najłatwiej i najszybciej pracować   Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin Biggrin  
Odpowiedz
#5
A no wlasnie Ząbki

Nie chce mi sie wierzyc, ze nikt nie robi w platynie...
Odpowiedz
#6
Robiłem kilka razy ale proste formy. Stop to Pt 0,999 + Ag 0,999 Ładny biały kolor. Trudno się poleruje w przybliżeniu
jak czyste srebro. Stop robiłem sam. Nie nadają się druty platynowe z termometrów. Po zrobieniu stopu materiał pęka.
Greg robił więcej z platyny. Musisz jego zapytać.
Świat jest pełen nieograniczonej wiedzy. Naszym zadaniem jest jej zdobywanie i dzielenie się z innymi  http://www.krissart.pl/
Odpowiedz
#7
Robię w platynie, odlewam platynę. Platyna ma się bardzo dobrze. Najlepsza to platyna+iryd i nie ma lepszej. Najgorsza do pracy to platyna i kobalt, której już nie można spawać laserem i palnikiem. Tylko odlać , sprzedać i się cieszyć wyrobem. Platynę kobaltową można rozpoznać bo przyciągnie ją magnes.
W życiu widziałem już wielu majstrów, co opowiadali cuda o platynie nie widząc jej nigdy na oczy, nie mówiąc o pracy i obróbce.
Platyna to coś innego niż praca ze złotem. Potrzebne są osobne narzędzia i biurko. Ja tak robię, żeby nie zanieczyścić innego metalu. Czystość jest najważniejsza. Poleruje się wspaniale japońskim pastami, a po wprawie w polerowaniu dla mnie nie ma już znaczenia czy to złoto czy platyna idzie na polerkę. Temat długi i ciekawy. Jeżeli ktoś potrzebuje więcej informacji zapraszam do dyskusji na forum lub na pw.
Odpowiedz
#8
Rozumiem ze robisz z 900, tak? Bo z tego co wiem to irydowa 950 troche za miekka.
Stop robisz samemu czy kupujesz gotowy?
Topisz palnikiem czy indukcyjnie?

Jak porownasz twardosc tego stopu do złota? W sensie obrobki. Cos jak 18tka?

Z mojego doswiadczenia wiem, ze kobaltowa 950 dobrze sie spawa laserem i pukiem. W kwestii palnika zgodze sie calkowicie - tylko lutowanie.
Jest jeszce kobalt+miedz i tez dobrze sie leje, jest twardy, a nie reaguje na magnes.

Teraz robilem 950 z rutenem (na papierze twardszy niz 900 iryd) i nie bylo problemow.

Co za pasty konkretnie? Zakupilem luxora i elegancko poleruja. W sumie najwazniejsze jest aby dokladnie wyszlifowac wszystko. Polerwa wtedy sprowadza sie tylko do wyblyszczenia.

Calkowicie zgadzam sie z bajkami na temat tego materialu. Rowniez slyszalem hisorii np ze jest nieziemsko twarda lub posiada inne magiczne wlasciwosci oraz takie bardzie przyziemne, ze ma brzydki kolor. Oczywiscie osoby ktore wygadywaly te bajki nigdy nie widzialy a tym bardziej nie pracowaly z tym materialem - tak jak mowisz Język
Odpowiedz
#9
Co za pasty konkretnie? Zakupilem luxora i elegancko poleruja. W sumie najwazniejsze jest aby dokladnie wyszlifowac wszystko. Polerwa wtedy sprowadza sie tylko do wyblyszczenia.

Witam.
Ja też używam japońskich past i uważam że są bardzo dobre.
Coś o platynie już było w innym wątku: 
http://www.srebrnie.pl/showthread.php?ti...ht=platyna
Odpowiedz
#10
Cześć
@Mnap89
Używam do pracy platyny .900/.10 platyna/iryd. z wszystkich możliwych kombinacji jest dla mnie najlepsza do pracy, odlewania i oprawiania kamieni. Kupuję granulat i kupuję gotowe druty. Wszystko zależy jak stoję z czasem i jak szybko trzeba coś zrobić.
Topię platynę w małych ilościach zwykłym palnikiem i klasykiem w zawodzie <hoke torch> gaz ziemny i tlen z butli. Wystarczy do topienia materiału do walcowania. Odlewam już większym palnikiem, ale nie pamiętam nazwy i sprawdzę później też na kombinacji gaz/tlen podłączonej do tej instalacji co mały palnik. Z odlewaniem to dłuższy temat ( a w szczególności gips, którego nowe formy powstawały w Nasa, ten co robi się gorący po wlaniu).
Co do spawania laserem kobaltowej platyny np przy rozmiarze, to po primo nie mam drutu do spawania z kobaltem. A po drugie primo to zawsze przy spawaniu kobalotwej platyny, później wychodzą pory na spawaniu. ŹLE się spawa pod laserem. A nie będę zamawiał drutu kobaltowego, jak wszyscy robią w plat/iryd. I tak spawam od 10 lat laserem.
Platyna 900 jest wspaniała do pracy i obróbki, jest miękka i dobra do zakuwania kamieni w dużych ilościach jak mikro pave czy kanały. Głowy i bezle odlewają z twardszego stopu, ale to też nie ma znaczenia, bo i tak jako metal jest dobra do oprawiania i nie stanowi kłopotów jak białe złoto, na które oprawiacze ciągle narzekają.
Co do polerowania i obrabiania platyny- nie kombinuję jak inni i nie bawię się pół dnia z rzeczą, bo bym nie zarobił na chleb. Doszedłem już do takiej wprawy w zawodzie, że nie robię etapami jak inni przez papiery a,b c, d aż do 1500. Tylko zwykłymi małymi, żółtymi dyskami na tarczach i papierem 400 robię wszystko. Kończę gumakami i papierem 600 i to wszystko, a reszte kończę na polerce. Zaczynam od lappingu- lappinb machine w google jak ktoś nie wie i na dyskach twardych i super twardych- 10-15 min i wypolerowane w każdej pozostałości i rysy. Pasty które używam to japońskie pasty tu można zobaczyć http://www.ottofrei.com/Store/Polishing-...ounds.html Ja używam tylko 800 i 1500 i to zależy jak obrobiłem rzecz przed polerką. Jeśli ktoś chce się dalej bawić w polerowanie etapami innymi pastami z tej serii to zapraszam. Po polerowaniu na twardych dyskach na lustro poleruję też dobrą pastą japońską Picasso się nazywa a można zobaczyć lub kupić tu http://www.ottofrei.com/Store/Polishing-...m-Bar.html
I nie ma mowy, żeby zostały jakieś ślady czy rysy na wyrobie. Jeśli coś takiego się zdarzy wraca ponownie na polernie, a świadczy to tylko o ty, że polerownik sobie olał polerowanie. Krótka piłka.
Dużo rzeczy o platynie dowiedziałem się od Jurgena Maerza, który posiada ogromną wiedze w tym temacie, a na każdych targach gdzie jest staram się być na jego wykładach. Polecam wyguglować jego nazwisko i jego porady i triki, dla tych co pracują z platyną.
Jeśli ktoś ma jakieś pytania zapraszam do dyskusji.
P.S. Tak czytam forum i zauważyłem, że nie ma żadnych sprawdzonych tutoriali jak co zrobić z filmami i zdjęciami. A szkoda. Dla początkujących byłaby to wielka kopalnia wiedzy, bo inaczej wygląda opis, a inaczej film gdzie krok po kroku pokazany jest każdy etap.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości