Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mikro dziury w odlewach
#11
Siema,

Niedawno zacząłem odlewać, no i właśnie zaobserwowałem  po wypolerowaniu wewnątrz pierścionka, takie plamy. Czy to też porowatość gazowa? W sumie to tak wygląda. Można to jakoś zamaskować czy tak jak czytałem wyżej jeszcze raz?
   
(11-15-2013, 11:58 AM)cactoos napisał(a): Nie zawracaj sobie głowy fachową terminologią - to po prostu porowatość gazowa. Niestety dyskwalifikuje odlew i ja bym to reklamował.
Przyczyn może być kilka ale najczęstszą jest przekroczenie temperatury podczas odlewania. Producent ligury zawsze podaje temperaturę "solidus-liquidus" - czyli punkt w którym metal traci strukturę krystaliczną i staje się płynny. Stop jest w zasadzie gotowy do odlewania po uzyskaniu temperatury 50 - max 100 st powyżej "liquidus".
Przekroczenie tej temperatury powoduje powstawanie pęcherzyków gazu w stopie a wiec jego porowatość. Co gorsza taki stop nadaje się w zasadzie do rafinacji.

Nie wiem co mogłem sprzeprzyć, ze tak to wyszło, podsyłam jeszcze zdjęcie choinki bo może mój układ wlewowy tez pozostawia wiele do życzenia.
   

Ligura, która posiadam - temperatura topnienia to 880, a temperatura odlewania w maszynach odśrodkowych do 100 stopni powyżej temperatury topnienia, a w cylindrach zewnętrznych z próżnia 140.
120 natomiast w próżniach z kontrolowana atmosferą.
Ja posiadam podstawowy sprzęt, piec tyglowy i odlewarkę Kaya cost, sytem otwarty, nie wiem szczerze do którego mam się stosować z powyższych. Temperatury jakie ustawiam:

Material to srebro
Na piecu tyglwym 980 lub 1000
Piec do wypalania przed wyjeciem kuwety grzeje na 580 (oczywiscie po calym 12h cyklu)
potem wlewam 10 minut pod cisnieniem i do wody

Potem Utwardzanie  i tu nie jestem pewien czy to dobrze robię
staram się jak w instrukcji

czyli najpierw rozpuszczanie 30 minut w 700 stopniach potem chłodzenie w gorącej wodzie z alkoholem,
po tym stop robi się rózowy...
a następnie utwardzenie w 300stopniach dwie godzinki

ostatnio dodalem tez do tygla "Preparat redukcyjno osłonowy do topienia który Redukuje tlenki, działa osłonowo, odtlenia metal, absorbuje zanieczyszczenia, nadaje odpowiednią kowalność stopom złota i srebra opakowań" tez sie zastanawiam czy ma co kolwiek do tego tygla dodawać

No i tyle, jeżeli moja mała wiedza kogoś tu obraza to sory ale juz k** nie wiem co robić
Odpowiedz
#12
(12-15-2020, 10:41 AM)Mat89 napisał(a): Siema,

Niedawno zacząłem odlewać, no i właśnie zaobserwowałem  po wypolerowaniu wewnątrz pierścionka, takie plamy

Po polerowaniu zanurz na 30 s w ciepłym (ok 60-80 st) roztworze Gipastrip lub innym  - np kwasie ortofosforowym, wysusz i przetrzyj szmatką do biżuterii.
"Brak poczucia humoru, nie zawsze jest dowodem powagi"   - Antoni Słonimski
Odpowiedz
#13
(12-15-2020, 02:17 PM)cactoos napisał(a): Po polerowaniu zanurz na 30 s w ciepłym (ok 60-80 st) roztworze Gipastrip lub innym  - np kwasie ortofosforowym, wysusz i przetrzyj szmatką do biżuterii.

Dzięki wielkie! Zaraz to przetestuje, a czy reszta moich dzialań trzyma się jakoś kupy ?
Odpowiedz
#14
(12-15-2020, 02:51 PM)Mat89 napisał(a):
(12-15-2020, 02:17 PM)cactoos napisał(a): Po polerowaniu zanurz na 30 s w ciepłym (ok 60-80 st) roztworze Gipastrip lub innym  - np kwasie ortofosforowym, wysusz i przetrzyj szmatką do biżuterii.

Dzięki wielkie! Zaraz to przetestuje,  a czy reszta moich dzialań trzyma się jakoś kupy ?

Nie wiem co to rozpuszczanie w 700 st. Może odpuszczanie? Hartowanie powinno trwać min 3 godziny. Piec powinien grzać minimum do 730 st, a potem zejść do temp. odlewania.
No i najważniejsze, czyli ligurowanie przed odlewaniem. Czyste srebro i ligurę trzeba stopić razem i zgranulować. Dopiero taki stop sypiemy do tygla. Stop uzyskuje właściwe uporządkowanie
w momencie zastygania a nie topienia. Łączenie stopu w tyglu przed samym odlewaniem, uniemożliwia właściwe uporządkowanie atomów w sieci krystalicznej.
"Brak poczucia humoru, nie zawsze jest dowodem powagi"   - Antoni Słonimski
Odpowiedz
#15
(12-16-2020, 05:27 PM)cactoos napisał(a): Nie wiem co to rozpuszczanie w 700 st. Może odpuszczanie? Hartowanie powinno trwać min 3 godziny. Piec powinien grzać minimum do 730 st, a potem zejść do temp. odlewania.
No i najważniejsze, czyli ligurowanie przed odlewaniem. Czyste srebro i ligurę trzeba stopić razem i zgranulować. Dopiero taki stop sypiemy do tygla. Stop uzyskuje właściwe uporządkowanie
w momencie zastygania a nie topienia. Łączenie stopu w tyglu przed samym odlewaniem, uniemożliwia właściwe uporządkowanie atomów w sieci krystalicznej.


Tak mam napisane w instrukcji do ligury 

Utwardzanie:

etap 1: rozpuszczanie 700 st przez 30 minut a następnie szybkie chłodzenie w gorącej wodzie 
etap 2: utwardzanie 300 st przez 2 godziny chodzenie w temp pokojowej 

Niestety nie posiadam takiego sprzętu aby sobie granulować samemu, jest gdzieś możliwość kupienia granulatu srebra gotowego do odlewania ?
Odpowiedz
#16
Mam jeszcze jedno pytanie w odlewach pojawiają mi się takie dziury, walczę z tym niemiłosiernie reguluje temperatury itd. Jednak są czasem mniej czasem więcej (i jak jest mniej a potem zrobie tak samo to jest więcej następnym razem Ząbki ) zawsze są czy jest na to jakaś rada modele mam żywiczne bluecast x5 jeżeli to coś podpowie
Odpowiedz
#17
Tutaj zdjęcia do wcześniejszego posta


Załączone pliki Miniatury
       
Odpowiedz
#18
(12-15-2020, 10:41 AM)Mat89 napisał(a): Siema,

Niedawno zacząłem odlewać, no i właśnie zaobserwowałem  po wypolerowaniu wewnątrz pierścionka, takie plamy. Czy to też porowatość gazowa? W sumie to tak wygląda. Można to jakoś zamaskować czy tak jak czytałem wyżej jeszcze raz?

Witam . Z góry zaznaczam że ja się nie znam ale akurat sobie czytałem książkę z zakresu jubilerstwa i trafiłem na takie pojęcie ZUD i tu cytat z książki ; Zud to czarne plamy srebra z tlenkami miedzi widoczne w kontraście do warstwy czystego srebra na powierzchni i srebra bez tlenków miedzi , pięknie wypolerowanego , bo leżącego głębiej, gdzie utlenianie nie mogło się dokonać . Na Zud jest tylko jedna rada trzeba polerować tak długo , zwłaszcza tam gdzie widać okropne i brzydkie plamy , aż z całej powierzchni zdejmie się warstwę z tlenkami miedzi,. ...
Odpowiedz
#19
Mat89 napisał(a):mam żywiczne bluecast x5 jeżeli to coś podpowie


Dziury, wrosty, inkluzje, wżery - czy jak je zwać, są najpewniej wynikiem niecałkowitego wypalenia się żywicy.
Mogą to być również okruchy zużytego tygla, a też kawałki masy wyrwane z formy przez strumień metalu.
Jeżeli tygiel przed odlewem masz czysty i odkurzony ssawką odkurzacza, a naklejając modele dbasz o
odpowiednie wklejenie na rdzeń, tak żeby nie było przy drodze dolewowej dziur w które wpłynie masa, to
zapewne masz niewłaściwy cykl wypalania masy. Drukowane żywice do odlewania to nie woski a polimery,
które się nie topią i nie wypływają z tulei, tylko się w niej spalają w temperaturze pow. 500 st. Pozostaje
po nich popiół i ten jest powodem dziur w odlewach. Raz mniej a raz więcej, co zależy od jakości żywicy.
Te pozostałości wypalą się dopiero powyżej 800 st, której to temperatury nie osiąga większość pieców.
Cykl powinien przebiegać jak niżej, z tym że ja  podnoszę temp. wypalania do 860st.

   
"Brak poczucia humoru, nie zawsze jest dowodem powagi"   - Antoni Słonimski
Odpowiedz
#20
(01-15-2021, 09:17 PM)kingbabilon napisał(a): Witam . Z góry zaznaczam że ja się nie znam ale akurat sobie czytałem książkę z zakresu jubilerstwa i trafiłem na takie pojęcie ZUD i tu cytat z książki ; Zud to czarne plamy srebra z tlenkami miedzi widoczne w kontraście do warstwy czystego srebra na powierzchni i srebra bez tlenków miedzi , pięknie wypolerowanego , bo leżącego głębiej, gdzie utlenianie nie mogło się dokonać . Na Zud jest tylko jedna rada trzeba polerować tak długo , zwłaszcza tam gdzie widać okropne i brzydkie plamy , aż z całej powierzchni zdejmie się warstwę z tlenkami miedzi,. ...

Metoda z użyciem preparatu Gipastrip działa idealnie, więc polecam
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości