Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trawienie srebra
#5
Cytat:Szukam informacji na temat selektywnego trawienia srebrnej blachy tak aby na jej powierzchni powstał wypukły wzór.

Nie bardzo wiem co rozumieć przez "wypukły wzór" ? Płaszczyznę niewytrawioną? Nie da się sterować kwasem. Musisz wiedzieć, że kwas azotowy trawi we wszystkich kierunkach. Aby zabezpieczyć wzorek który chcemy "zachować", używamy np: płynnego werniksu do technik graficznych. Przed położeniem werniksu warto oczyścić powierzchnię blachy, odtłuścić itd. Nakładasz werniks i czekasz, aż wyschnie. Przy wytrawianiu należy uważać na czas. Jeśli zostawisz przedmiot zbyt długo w kwasie, zacznie podtrawiać blachę pod werniksem. Trawienie może przerwać tylko woda. Tzn. możesz wyciągnąć blachę z kwasu i zobaczyć czy "to już, czy jeszcze nie" po czym włożyć ją z powrotem do kwasu. Nadal będzie trawić. Kiedy uznasz że wystarczy, płuczesz blachę wodą, pod jakimś natryskiem (wąż ogrodowy). Kwas nie jest wieczny... zużywa się. Im więcej trawień było wykonane tym bardziej słabnie jego moc. Im cieplej tym aktywniejszy kwas. Robiąc coś na dworze, lepiej nie robić tego w pełnym Słońcu. Podgrzewanie kwasu nie wskazane. Kwas przechowujemy w zaciemnieniu! W zbiornikach hermetycznych (polietylen, ciemne szkło laboratoryjne) Z dala od dzieci! Warto też pamiętać aby "jednego" kwasu używać do jednego rodzaju metalu tzn... trawisz srebro, więc nie trawisz w nim nic po za srebrem, trawisz mosiądz, używasz go tylko do mosiądzu itd... Pamiętamy aby zawsze wlewać kwas do wody!

Warto zapoznać się z zasadami BHP apropo używania kwasów, łatwo można zrobić sobie nieodwracalnie krzywdę.
Na studiach mieliśmy całą pracownię przystosowaną do tworzenia grafik w "technikach metalowych" (trawieniu grafik w blachach np: cynkowych, miedzianych, mosiężnych). Kwas azotowy znajdował się w dużej wannie polietylenowej, zadaszonej okapem z blachy kwasoodpornej, pod ciągłym wyciągiem. W pracowni mogliśmy przesiadywać godzinami bez żadnych objawów zatrucia oparami. W grafice używaliśmy słabych roztworów 10-15%, przypuszczam że w jubilerstwie nie stosuje się większych stężeń, chyba, że w galwanotechnice.

Gdyby ktoś jednak był chętny to polecam ten sklep:
http://www.pol-aura.pl/advanced_search_r...=2a&page=1

Chlorkiem żelazowym natomiast wytrawia się miedź przy tworzeniu układów scalonych w elektronice. Jego największą zaletą jest to że trawi grawitacyjnie... nie podtrawia na boki a przy okazji jest bezpieczniejszy dla zdrowia. Znajomy trawił nim z powodzeniem w blasze mosiężnej, jednak nie słyszałem nigdy aby ktoś używał go do srebra..
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Trawienie srebra - przez Misza - 05-12-2010, 07:41 PM
RE: Trawienie srebra - przez Emmix - 05-13-2010, 05:44 AM
RE: Trawienie srebra - przez admin - 05-25-2010, 06:36 AM
RE: Trawienie srebra - przez mnap89 - 05-31-2010, 10:31 PM
RE: Trawienie srebra - przez Gemstones_Empire - 07-25-2013, 02:23 AM
RE: Trawienie srebra - przez Leszek - 09-23-2015, 05:38 AM
RE: Trawienie srebra - przez maga - 09-23-2015, 07:08 AM
RE: Trawienie srebra - przez Leszek - 09-23-2015, 08:45 AM
RE: Trawienie srebra - przez Kamil - 03-07-2012, 03:16 PM

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości